PRESSE og omtaler

Aviser og artikler

Her ses eksempler på omtale i diverse medier om Lena Heegaards vægmalerier 

TV2’s nyhedsindslag fra Løvdalen i Frederiksværk 8. februar 2017:

Glædesskabende malerier

Du står foran en mur i en dansk by. Malingen er skallet af de fleste steder og mellem de sønderrevne lag af årtiers plakater breder sig graffitimalernes neonfarvede tags. Det er ikke pænt. Det er rent ud sagt hæsligt. Men sådan behøver det ikke være. Du, direktøren, lederen eller formanden for det kulturelle udvalg kunne jo kontakte Lena Heegaard og få et overslag over udgifterne. Lena Heegaard er nemlig muralmaler. En kunstner, som maler direkte på vægge og murflader.

Murmaleri er bestemt ikke noget nyt. Tænk på det mexicanske trekløver Diego Rivera, David Siqueiros og Jose Clemente Orozco, der i 30´erne dekorerede gavle og facader i Mexico City og flere steder i USA, og tænk på de danske gavlmalerier i bl.a. Brande og København. I København
opstod der således mange ”Tribute”-vægge, da musiklegenden Michael Jackson døde i 2009. Og ét af tiden største danske navne, Husk Mit Navn, startede som bekendt som – ikke helt legitim – murmaler.

Lena Heegaard har især fået mange opgaver på hospitaler, plejehjem og ungdoms- og børneinstitutioner. Udendørs- såvel som indendørsopgaver. Noget helt naturligt, eftersom Lena Heegaards motivverden fortrinsvis kredser om det fortællende, det glade og det fantasifulde. Stilen er bevidst naivistisk og friseagtig med hyppig brug af overraskende visuelle effekter. Som, når ventilationshuller, døre, vinduer og sågar el-standere og lamper bliver brugt som en integreret del i kompositionen.

Med åbne arme bydes vi indenfor i en verden af tropiske jungler, saftige enge, afrikanske savanner og cirkuspladser. Motiver og steder, vi genkender, fordi vi holder af dem, men der er også noget drømmende og magisk over Lena Heegaards billeder. Dette er vores verden, som den burde se ud: med grøftekantsblomster i øjenhøjde, smukke panoramaer over idylliske landskaber, legende børn, dyr i alle farver og former og, naturligvis, med alle de alfer, feer og trolde, som tænkes kan, fordi dette er fantasiens rige, hvor alt kan ske. Det hænder endda ofte, at publikum, alle de mennesker, der betragter Lena Heegaard i fuld gang med arbejdet, får lov til at være med til at bestemme indholdet. Således ville en knægt fra en vesterbrosk skole meget gerne have en gangstertrold på stylter med på vægmaleriet. Et ønske, Lena Heegaard i sagens natur prompte opfyldte. Dermed bliver Lena Heegaards vægmalerier noget meget mere end nydelige dekorative sætstykker. De bliver et helle i en stresset arbejdsdag, de bliver en inspiration for gamle og unge og de øger glæden ved at være til. Ganske simpelt. Det er også derfor, at folk lige fra den gangstertroldsønskende skoleelev over beboeren på ældrecentret og den hvidkitlede børnelæge på hospitalet til den hærdebrede københavnske skraldemand kommer med positive og smilende kommentarer. Man, vi, bliver simpelthen i godt humør af at se på Lena Heegaards vægmalerier.

Artikel skrevet i forbindelse med Lena Heegaards udsmykning af 50 meter udendørs frise i Dannebrogsgade, København, 2012.

Tom Jørgensen
redaktør af Kunstavisen, bachelor i Kunsthistorie